04 november 2008

Aisha blev 13 år

Jag läser om hur 13-åriga Aisha blev stenad till döds i den Somaliska staden Kismayo i måndags. Hennes brott? Hon hade blivit våldtagen av 3 män. Men eftersom muslimska män som tillämpar hederskoder och sharialag uppenbarligen är totalt immuna mot straff, så anklagas istället flickan för otrohet och döms till döden genom stening. Jag måste uttrycka min avsky mot den religion som inte står för en enda tillstymmelse till mänsklighet eller humanism. Hur kan något samhälles ledare och rättssystem leva med att göra på det här sättet? Behöver jag säga att det var män som kastade stenarna mot Aishas huvud? Hon blev enligt journalister på plats nergrävd så att bara huvudet stack upp, sedan fick hon alltså stenar kastade mot sitt huvud tills hon dog. Ja, det vill säga hon verkade död vid ett tillfälle, men efter att en sjuksköterska (!!!) hade kontrollerat saken och funnit att hon fortfarande andades, så blev hon åter nergrävd och processen slutfördes. Jag finner inte ord för det förakt och den avsky jag känner för de som har fallit så lågt i omänsklighet att de gör sig skyldiga till ett sådant här vidrigt brott. Låt oss protestera och visa vår medmänsklighet!!!

Ondskan är inte abstrakt, den har ansikte och händer och själ

Inga kommentarer: